wtorek, 22 maja 2012

Rozwój dziecka - rozwój sensoryczny

Dziecko stale poznaje swoje otoczenie poprzez dotyk, smak, zapach, słuch, wzrok. Możemy mu w tym trochę pomóc poprzez proste zabawy. :)

Rozpoznawanie wielkości przedmiotów:
Musimy przygotować 2 wiaderka: małe i duże - do małego wkładamy 4 małe klocki do dużego 4 duże klocki. Dziecko po kolei musi wyjąć klocki z dużego wiaderka i położyć na stole, a następnie z małego wiaderka i położyć na stole obok dużych klocków. Gdy wyjmuje klocki z wiaderek to musi się nim uważnie przyjrzeć, obejrzeć je dokładnie. Zwracamy dziecku uwagę, że teraz na stole znajdują się i duże klocki i małe klocki. Teraz poprośmy naszego malucha, aby pojedynczo włożył małe klocki do małego wiaderka, a duże do dużego. 

Zaznajamianie z kolorami przedmiotów:
Przygotujmy wiaderko i różne przedmioty w kolorze: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, fioletowym, białym i czarnym. (pomidora, pomarańczę, cytrynę, ogórek, kwiatek, śliwkę, papier i kamień). Zachęćmy malca, by zaczął wyjmować z wiaderka po jednym przedmiocie. Gdy wyjmie jakąś rzecz to powiedzmy mu jak się ona nazywa i jaki ma kolor. Układajmy przedmioty przed dzieckiem - niech dziecko samo też spróbuje ułożyć np.: powiedzmy, żeby położył czarny kamień. Gdy już wszystkie przedmioty będą ułożone to pojedynczo niech dziecko włoży je z powrotem do wiaderka. Oczywiście nie zapominajmy o pochwałach dla swojego malca.

Wkładanie przedmiotów w otwory o odpowiednich kształtach:
Jest to bardzo dobra zabawa do rozpoznawania kształtów. W sklepach jest mnóstwo takich zabawek, które bardzo pomagają w rozwoju dziecka, np.: garnuszek do którego wrzucamy klocki o różnych kształtach czy drewniany sorter z klockami. Niech malec sam próbuje wrzucać odpowiednie klocki do otworów. Jeśli idzie mu to bardzo opornie to oczywiście możemy mu w tym nieco pomóc ;)

Układanie przedmiotów różniących się wielkością:
Musimy przygotować kółka lub kwadraty lub jakiekolwiek klocki w dwóch rozmiarach (duże i małe - muszą różnić się od siebie o około 1-2cm). Przedmioty muszą być wykonane z tego samego materiału i mieć taki sam kolor. Kładziemy przed maluchem wszystkie przedmioty pomieszane ze sobą i wyjaśniamy mu, że są to np. kółka małe i duże, ale są pomieszane. Weźmy do ręki duże kółko (musimy powiedzieć, że jest to duże kółko) i połóżmy na jednej kupce. Następnie weźmy małe i połóżmy na drugiej kupce. Weźmy ponownie duże kółko i zapytajmy gdzie powinniśmy je położyć. Jeśli malec nie odpowie lub zrobi to źle to sami musimy położyć kółko na dobrej kupce, wziąć kolejne kółko i ponownie go zapytać. Później niech dziecko samo zacznie układać kółka na odpowiednich kupkach.

Układanie przedmiotów różniących się kształtem:
Musimy przygotować kółka tego samego rozmiaru, koloru i wykonane z tego samego materiału oraz kwadraty (lub inne figury) również tego samego koloru, rozmiaru i materiału. Mieszamy dwie figury ze sobą i pokazujemy najpierw kółko. Kładziemy kółko na jedną kupkę. Potem pokazujemy kwadrat - mówimy dziecku, że jest to kwadrat i kładziemy na drugą kupkę. Następnie bierzemy znów kółko i pytamy na którą kupkę powinniśmy je położyć itd.

Układanie przedmiotów różniących się kolorem:
Postępujemy analogicznie jak w wyżej wymienionych ćwiczeniach, tyle, że w tym przypadku przedmioty różnią się jedynie kolorem. Bierzemy np. 5 kółek zielonych i 5 kółek czerwonych (ten sam kształt i materiał z którego są wykonane) i dzielimy na dwie kupki. Oczywiście pytając przy tym dziecko na którą kupkę kładziemy dany przedmiot.   
  
sorter do klocków





Są to bardzo proste, ale jakże przydatne ćwiczenia wspierające prawidłowy rozwój naszych dzieci.





Opracowano na podstawie książki "Przewodnik po wczesnym rozwoju dziecka" - A.S.Gierasimowa, W.G.Kuzniecowa.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz